Advies

Latest Industry News

Wat is BPM en wat houdt de BPM tabel in?

BPM staat voor ‘belasting van personenauto’s en motorrijtuigen’ en moet betaald worden als je in Nederland een nieuwe personenauto, motor of bestelauto koopt. Ook als je een auto, motor of bestelauto vanuit het buitenland naar Nederland importeert, moet je (onder andere) rest BPM betalen. Exporteer je een auto, dan bestaat de mogelijkheid dat je de rest BPM terug kunt vorderen van de belastingdienst. De BPM berekenen is de belangrijkste vertrekpunt om te kunnen bepalen of het wel of niet voordelig is een bepaalde auto te importeren. Het importeren van een redelijk jonge gebruikte auto kan je vele duizenden euro’s besparen.

De belastingdienst heeft afgelopen jaren veel wijzigingen doorgevoerd die invloed hebben op de BPM berekeningen. De cataloguswaarde speelde een belangrijke rol.  Na 2013 ligt de nadruk meer op de CO2 uitstoot en de CO2 heffing. Ben je niet op de hoogte van de meest relevante wijzigingen, vraag het dan aan een van onze experts. Het is een feit dat een gebruikte auto importeren goedkoper is dan een nieuwe auto kopen afkomstig uit een van onze naaste buren, zoals Duitsland. Bij het importeren kan onder andere de BPM afschrijvingstabel worden toegepast.

Er zijn verschillende manieren om de rest BMP binnen de wettelijke en toegestane kaders te berekenen. Hierdoor kan bij import verschuldigde rest BMP flink lager uitvallen. Je kan bijvoorbeeld verschillende wijze berekeningsjaren 2007 t/m 2014 kiezen. Resultaat: Duizenden euro’s verschil tussen verschillende methodes.

Heeft de auto schade/beschadigingen? Dan is de waarde niet te bepalen met een koerslijst. Dan is bij uitstek importeren met een schaderapport voor BMP als tegenbewijs het meest voordelige. Deze taxatie wordt uitsluitend opgemaakt door erkende en gecertificeerde BPM taxateur.

Deze rapporten worden niet door een schadebedrijf opgemaakt, een schadebedrijf zal slechts een schaderapport maken. Een schaderapport alléén is niet genoeg om BPM aangifte te doen, er moet een officieel taxatierapport gemaakt worden. Verder wordt niet gekeken naar de marktwaarde en referentievoertuigen, maar slechts naar de schade die aan het voertuig zit.

BPM
Back to top